Sunday, September 11, 2011

Broedkipje doet 102 dingen

Zoals is te zien op de andere pagina van dit blog, ben ik gestart met een "Day Zero" project: 101 doelen bereiken in 1001 dagen. Ik weet niet  meer precies hoe ik het bestaan van dit fenomeen heb gevonden, maar het sprak me direct aan en wel om verschillende redenen.
1 ik ben dol op het beginnen van projecten
2 eindelijk een aanleiding om een blog te schrijven en vol te houden
3 als ik dingen van mijn to-do lijst er op zet, gebeuren die misschien ook een keer

Het idee groeide in mijn hoofd door en werd steeds beter. Ik kan hier misschien nog wel meer uit halen. Want het beginnen van projecten is een hobby, maar het afmaken van projecten nogal eens een uitdaging. Met een Day Zero-project kan ik deze character-flaw eens ter hand nemen. En het is ook een goede reden om te gaan bloggen - wat ik al wil en vaker vergeefs geprobeerd heb - want ik heb daadwerkelijk iets om over te schrijven. Ik heb meteen ook een plek waar ik alle columns die ik in de afgelopen jaren voor mezelf heb geschreven kan plaatsen. Het kan helpen om bepaalde stappen, klein en groot, te zetten die ik tot nu toe nooit heb willen of durven zetten. Een beetje uitdaging voor mezelf, anders dan die in mijn werk. Het is wellicht  een kans om wat goede gewoontes in te laten slijten.

Maar misschien is wel de belangrijkste reden dat ik iets anders, iets extra's heb om me in vast te bijten. Want die 101 doelen, die komen naast dat ene, grote ding dat we gaan doen: proberen een baby te maken. We zijn nog niet eens begonnen, nog niet écht tenminste, en nu al merk ik dat het een impact heeft op mijn leven, mijn hoofd en gemoedsrust. Ik ben geen piekeraar, normaal gesproken, maar soms kan zich iets vastzetten in mijn gedachten dat ik dan maar moeilijk weer los kan laten. Door die 101 andere doelen kan ik afleiding voor mezelf creëren. Grip houden. Ik heb weinig controle over die baby-to-be. Ik kan doen wat ik moet doen, maar veel heb ik niet zelf in de hand. Daar komt de ziekte van een van mijn ouders bij. En alle andere zaken in het leven die op je pad komen. Maar door me te committeren aan 101 doelen, heb ik in ieder geval focus op één deel van mijn leven. En wie weet, haal ik dan zelfs ooit nog een keer mijn rijbewijs.

4 comments:

  1. Via twitter op je blog terecht gekomen en nu al herkenning. Ik ben een mede broedkipje opweg naar icsi 2. Succes met alles en ik ga je volgen :-).

    ReplyDelete
  2. @Esther: dankjewel, jij ook succes!

    ReplyDelete
  3. Op twitter ben ik @Esthermvg (ik kwam op je blog doordat 'ivfmeisje' het over je blog had :-))

    ReplyDelete
  4. Hi broedkipje.

    Hier ook een meelezer die er via twitter achterkwam dat er weer een new kid on the IVFblock is. "Welkom". Op naar de vervulling van je 101 dingen EN die baby. Veel geluk en succes!

    ReplyDelete